21. századi szurkolói élmény a szurkolók legújabb generációjának, avagy hogyan született meg a top sport klubok számára hatalmas értéket kínáló Seyu szolgáltatása  

Időutazás és betekintés a kulisszák mögé: honnan indult és hova tart a Seyu

„A sportbiznisz egyik legígéretesebb startupja” – így jellemzett minket a sportsmarketing.hu szakújságírója az egyik cikkében. “20 startup, amelyre figyelni kell 2020-ban” – hívta fel ránk a német sportvilág figyelmét a Hype Sports Innovation SPOBIS különkiadású magazinjának szerkesztője. Az iparági pozitív visszajelzések mindig fontosak egy cégnek, jelzik hogy jó úton járunk ami egyben újabb erőket mozgósít bennünk.

Az elmúlt két évben folyamatosan azon dolgoztunk, hogy mindig kategóriát lépve, egy széles körben értékteremtő, európai szinten is elismert céggé váljunk.  Minden vállalkozás esetében érdemes néha megállni egy kicsit, és áttekinteni, hogyan honnan indult, és hová tart.

Mérföldkövekből és ambícióból nálunk sincs hiány: ebben a bejegyzésben arról írunk, milyen úton mentünk végig az első szárnypróbálgatásoktól a világeseményeken való szolgáltatásig és hogyan kerültünk a GSIC by Microsoft, Hype Sports Innovation és európai top klubok térképére, hogyan jutottunk el az MVP programozásától a mesterséges intelligencia beépítéséig, és a szolgáltatásunkkal  találkozó több mint 2,6 millió szurkoló szívéig.

A sport és a technológia szerelemgyermeke

Legyen szó a garázscégből kinőtt amerikai techóriásokról, vagy a kis családi vállalkozásként indult, mára európai konglomerátumokká fejlődött vállalatokról, minden sikeres, példamutató cég valamilyen egyedi ötletből született meg. Az első lépések kialakulását nagyban befolyásolja az alapítók szakmai háttere, addigi pályájuk és élettapasztalataik, valamint az ötletet segítő szociális kapcsolataik.

A Seyu esetében sem történt ez másként, az alapító csapatunk minden tagja aktívan sportolt, majd az IT és sportmarketing területén szerzett szaktudást. Ezen szenvedélyeinket akartuk összegyúrni és értéket teremteni belőle sok sok sportszerető embernek. Az ötlet egy futballmeccs alatt jött: a kamera folyamatosan pásztázta a közönséget, akik jókedvűen integettek és mosolyogtak, mert látták magukat a stadionban lévő kijelzőn.

Elgondolkodtunk azon, hogy vajon meg lehetne-e adni ezen embereknek a lehetőséget, hogy saját feltételeik szerint, amikor szeretnének akkor váljanak részesévé a számukra nagy örömet nyújtó sporteseménynek? Hogyan üzenhetnének a nézők bárhonnan egy képpel valós időben a szeretett csapatuknak és a stadionban lévőknek? Létezik erre valamilyen technológia? Ott és akkor született meg a szolgáltatás alapgondolata, amivel azóta is foglalkozunk, és szívünk-lelkünk tesszük bele nap, mint nap, immáron sokad magunkkal, hasonlóan sportszerető kollégák között.

A cél: meccsnapi élményt nyújtani a távolról szurkolóknak is, akik sokszor 99%-t képezik a nézőknek

A megvalósítási folyamatot kutatással kezdtük, hiszen minden megalapozott és jó döntésnek az alapja a célpiac ismerete. A kutatásaink két nagy területen vittük végbe, amelyek közül az egyik bizonyította számunkra, hogy a globális célközönséggel rendelkező kluboknak és szövetségeknek sincs még hasonló válasza arra, hogy hogyan adják meg az élő szurkolás élményét a távoli drukkereknek.

Míg a másik része a kutatásnak azt bizonyította számunkra, hogy óriási tömegekről beszélünk, egy népszerűbb esemény szurkolói körének 95-97%-a otthonról, távolról szorít a csapatért. A legutóbbi foci-vb döntőjét a helyszínen például 78.000 ember láthatta, világszerte viszont, televízión keresztül 1,1 milliárd ember nézte, vagyis a drukkerek 99,9%-a távoli szurkoló volt. Elkezdtük keresni, hogy milyen fan-engagement eszközöket alkalmaztak eddig az ő elérésükre, és rájöttünk, hogy találtunk egy rést a technológiai megoldásokkal egyébként egyre telítettebb globális sportpiacon.

A termékfejlesztés ezen szakaszában alakultak ki a szolgáltatás alapfunkciói, amelynek lényege, hogy egy olyan eszközt adjunk az elhivatott szurkolók kezébe, amivel biztonságos és kontrollált módon, a saját fotóikkal és motiváló üzeneteikkel otthonról is az élő sportesemények szerves részévé válhatnak. Legyenek bárhol a világban, szelfiket készíthetnek, buzdító üzenetet adhatnak hozzájuk és azt posztolni tudják a segítségünkkel a kedvenc csapatuk meccsén a led felületekre.

Több, mint egy jópofa szolgáltatás: elengedhetetlen marketing eszköz a sport kluboknak és a sportban aktív brandeknek

A távoli szurkolók bevonásával azonban még csak a felek egyik részének tettünk értékajánlatot a sportban, azt is meg kellett találnunk, hogy hogyan válik mindez a klubok és brandek számára üzletileg is értékessé. Sportszakmai szempontból jóval többet rejt magában a szurkolók által igen felkapott szolgáltatásunk, mint azt elsőre valaki gondolná. A közönség szórakoztatási szintjének növelése a sporteseményen, a sok száz, akár több ezer boldog és humoros kép megjelenése a pálya környezetében csak egy a sok hozzáadott érték közül.

A Seyu, mint új marketing csatorna nagyban támogatja az értékesítési folyamatok tökéletesítését is. Lehetőséget ad loyalty marketing programok indítására, sőt, konkrét kereskedelmi akciók is építhetők rá. A képek alapján elemezhető a merchandising sikeressége, a közönség átlagéletkora és szurkolási szokása, mérhetővé válik a klubhoz kötődő buzdító rigmusok népszerűsége is. Ugyanakkor, a szolgáltatásunk egy eszközt is ad a partnereinknek, hogy a szurkolóik által készített tartalmakat – szurkolói képek – a közösségi média oldalaikon is büszkén és biztonságos módon megosszák a nagy világgal. A szurkolói szelfik rendre bizonyítják popularitásukat a partnereink csatornáin, a szurkolók köreiben kiemelkedő mértékű aktivitást generálva, legyen szó bármilyen sportról.

150-nél is több eseményen és megannyi tanúságon túl: így edződött meg a szoftverünk és a csapatunk

A szolgáltatásunkat és az üzleti modellünket folyamatosan fejlesztjük, kutatva a lehetőségeket, hogy minél több értéket teremtsünk partnereink számára, de a leglátványosabb fejlődés a sportesemények számában és méretében jelentkezett az életünkben, amely a 2018 közepén szervezett XXI. IHF Junior Női Kézilabda Világbajnokságon indult el számunkra igazán.

A honi kézilabda szerelmesei örülhettek a szolgáltatásunknak először

Az első ügyfél is egy olyan mérföldkő volt, amire szívesen emlékszünk vissza, különösen úgy, hogy a világ egyik legnépszerűbb és legjobb kézilabda klubja, a Telekom Veszprém adott lehetőséget a szolgáltatás tökéletesítésére. Mellettük párhuzamosan a DVSC SCHAEFFLER női kézilabda csapatával is elindult az együttműködés. Azóta több mint 62 meccsen volt elérhető a szolgáltatásunk ezen csapatoknál. Meghálálva nekik a belénk vetett bizalmukat a kezdetekkor, az új fejlesztéseinket a mai napig ennél a két klubnál mutatjuk be először.

Nagy lépést tettünk a 2018-as női junior kézilabda világbajnokságon szoftverfejlesztés, megjelenés és vállalkozásfejlesztés szempontjából. Ekkor tettük elérhetővé a szurkolóknak Android környezetben a megújult, megbízható alapokra helyezett alkalmazásunkat és segíthettük a magyar csapat támogatásában az ország összes kézilabda rajongóját. 2018 második felében és 2019-ben már lehetőségünk nyílt ugyanezt megtenni a felnőtt férfi és női kézilabda válogatott mérkőzésken is, amelyre 2019 májusában tettük fel a pontot az Európai Kézilabda-szövetséggel (EHF) és MKSZ-szel való együttműködéssel a Papp László Sportarénában tartott női kézilabda Bajnokok Ligája Final Four-on, ahol nemcsak a győri drukkereknek adtunk lehetőséget arra, hogy buzdítsák kedvenceiket, hanem a másik három csapatnak is. Az arányokat tekintve egyébként a fotók 60%-át az ETO szimpatizánsok küldték, de Franciaországból például egy olyan különleges kép is érkezett, amin a szurkoló egy fókával buzdítja a Metz csapatát.

Labdarúgással és világeseményekkel folytattuk a fejlődést

A kézilabdában elért szurkolói és partneri elégedettség nyitott ajtókat számunkra a honi labdarúgásban. 2018-ban indult az együttműködésünk a DVSC-vel, majd érkezett az FTC és a MOL Fehérvár FC érdeklődése is, így az utóbbiaknál is ismerik már a szurkolók a szolgáltatásunkat. A Final Four mellett a magyarországi világsportesemények is kiváló lehetőséget nyújtottak nekünk a szolgáltatásunk tesztelésére több sportág szurkolóinak köreiben. A 2018-as férfi birkózó világbajnokságra már az alkalmazás iOS verzióját is élesítettük. Ezen az eseményen jöttek üzenetek az Egyesült Államokból, Grúziából, Romániából és Oroszországból is.

Hasonló tapasztalatokkal gazdagodtunk a kajak kenu-világbajnokságon és a vívó-világbajnokságon is. Utóbbin a szervezők egy óriási, 124 méter hosszú és 4 méter magas ledfalat állítottak fel, amelyen kiemelkedően nagy élményt nyújtott a szolgáltatásunk a szurkolóknak. A magyarországi eredményeket összegezve kevesebb, mint két év alatt több, mint 22.000 szurkolói képet jelenítettünk meg a helyszíneken és a közösségi médiában, a Seyu-s tartalmak összesen 2.641.000 emberhez jutottak el organikus módon a világhálón keresztül 128.000 szurkolói aktivitásnak köszönhetően. Tekintve, hogy Magyarországon kb. 5,7 millió Facebook felhasználó van, ez nem mindennapi eredménynek számít 4.600 követővel rendelkező oldalak számára.

Európai piac és elsőrangú visszajelzések

A nemzetközi események alkalmával fel tudtuk mérni, hogy a külföldi szurkolók és klubok esetében is jól működik a Seyu üzenete. A célközönség tulajdonképpen határtalan: a csupaszív szurkolók nemzetiségtől függetlenül imádják csapatukat, és ezt meg is szeretnék mutatni. A klubok pedig mindenhol extra bevételre tehetnek szert a marketing portfóliójuk növelésével és Seyu-s loyalty marketing kampányok segítségével, amit számukra is vétek lenne kihagyni. Tavaly ősztől kezdve több regionális és globális célközönségű, futball témájú konferencián is részt vettünk (World Football Summit – Madrid, Future of Football Summit – Graz, SPOBIS – Düsseldorf), ahol a topfutballban tevékenykedő szakemberek visszajelzését teszteltük.

Az itt megismert szakemberek ajánlásával már számos topligás európai csapattal állunk közvetlen  kommunikációban, egyeztetésekben a szolgáltatásunk bevezetésről. Továbbá, a Global Sport Innovation Center by Microsoft, amely innovációs tanácsadóként is szolgál például a Real Madrid, Real Sociedad és a Getafe CF csapatainak is, valamint magának a LaLiga-nak is, szintén meglátta a Seyu szolgáltatása által képviselt értékeket a XXI. századi futball számára és a tagjai közé emelte lelkes startup-unkat.

A külföldi piacokra új kereskedelmi konstrukciókat is kidolgoztunk: a Seyu által például a képkihelyezések értékesítésével már az átlagosan hat perc hosszabbítási idő is monetizálható a pálya melletti led felületeken vagy a meglévő, már értékesített szponzori felületek is lehetnek újra aktiválva, hogy további bevételt termeljenek a klubnak közvetlen vagy közvetett módon. A konkrét célunk, hogy még idén 3 ország 5 csapatával szerződni tudjunk, ami jó alapot jelenthet majd a további építkezéshez.

Az értékesítési mérföldkövek elérése mellett a technológiánkat is folyamatosan fejlesztjük. A felhőben működő szoftverünk működése ma már 98%-ban automatikus, a fennmaradó 2% gyakorlatilag az átlagosnál szofisztikáltabb ellenőrzési paraméterekhez bevont emberi erőforrást jelenti.  A következő lépés a fejlesztésben az az, hogy a felülvizsgálatot is minél nagyobb mértékben egy mesterséges intelligenciával felszerelt program lássa majd el és így azt a minimális tizenpár másodperces átfutást is tíz alá tudjuk majd szorítani amikor a szurkolói aktivitás a legmagasabb.

Segítségnyújtás a koronavírus sújtotta Spanyol futballnak: ‘From good-to-have to must-have solution’

A feljebb említett GSIC by Microsoft több száz startup közül a napokban beválasztotta a Seyu megoldását azon 16 (!) innovatív megoldást kínáló startup közé, amelyek megoldásukkal jelentős segítséget tudnak nyújtani az Ibériai-félsziget sportszervezeteinek a veszteségeik csökkentésében és az újjáépítési folyamatokban a krízis alatt és után. Mint mindenki aki teheti, így mi is a számunkra elérhető módon igyekszünk segíteni az embereket, vállalkozásokat és sport szervezeteket legjobb tudásunk szerint, együtt, a győzelemért.

Kövess minket
a közösségi oldalakon