Interjú Vecsernyés “Vechy” Tamással, a Seyu ügyvezetőjével

A sportbiznisz egyik legígéretesebb és legnagyobb magyar startupja több hazai rendezésű világversenyen is bizonyított már és nagy lendülettel készülnek betörni az európai piacra. Szolgáltatásuk egyedülálló, csapatuk folyamatosan fejlődik, bővül. De mi az a Seyu?

A szolgáltatásunk teljes „neve” ’Seyu – Együtt a győzelemért!’ – kezd bele az interjúba Vecsernyés “Vechy” Tamás, a Seyu ügyvezetője. Célunk, hogy boldogságot vigyünk azok életébe, akik ki szeretnék mutatni kedvenc klubjuk, sportolójuk iránti szeretetüket, rajongásukat egy sporteseményen. Az alap: a felhasználók, legyenek bárhol a világban, szelfiket készítenek, buzdító üzenetet adhatnak hozzájuk és azt posztolni tudják a segítségünkkel a kedvenc csapatuk meccsén, versenyén a ledfelületeken. De ma már ennél jóval többet rejt magában a szolgáltatásunk.

Kezdjük az elején, honnan jött az ötlet, mikor indultak?
Alapító csapatunk minden tagja sportolt, majd az IT területén szerzett tudást. Azon gondolkodtunk, hogy hogyan lehet a kettő összegyúrásából valami jót kitalálni, értéket teremteni. Ebből született az ötlet: adjuk meg a szurkolás élményét azoknak, akik nem tudnak személyesen ott lenni egy adott sportrendezvényen és dobjuk fel a stadionokba kilátogatók napját is. Óriási tömegekről beszélünk, egy népszerűbb esemény szurkolói körének 95-97%-a otthonról, távolról drukkol. De például a legutóbbi foci-vb döntőjét a helyszínen 79 000 ember láthatta, világszerte viszont, csak televízión 1,1 milliárd ember nézte, vagyis a drukkerek 99,9%-a távoli szurkoló volt. Mi őket célozzuk meg. Nemzetközi tapasztalatok is mutatják, hogy a szurkolói exhibicionizmus, a csapat mellett állás megmutatása egyre divatosabb, erre lehet építeni. Megteremtettük a hátterét annak, hogy kontrollált módon, a saját feltételeikkel és képeikkel jelenjenek meg a szurkolók a sporteseményeken.

2017 elején kezdtük el összerakni a rendszert és gyorsan jöttek az első eredmények is, még az év második felében megkezdtük az együttműködést a nagyon haladó gondolkodású Telekom Veszprém és DVSC-SCHAEFFLER kézilabda csapataival.

Milyen informatikai tudás, háttér kell ehhez?

Egy felhőben működő saját szoftvert fejlesztettünk. Ehhez kapcsolódik a felhasználó szurkoló, a Seyu app-on keresztül, és a sportrendezvény szervezője is. Most 11 fős csapatunkból 4 ember csak az IT fejlesztéseken dolgozik, a munka gyakorlatilag folyamatos. Ma már a rendszer működése 98%-ban automatikus, a fennmaradó 2% gyakorlatilag az ellenőrzés, a felülvizsgálat. Ez az egyetlen emberi erőforrást igénylő része a szolgáltatásunknak. Itt szűrjük ki a nem megfelelő tartalmakat, ez olyan részletekig terjed, mint, hogy pl. nem mehet ki olyan kép, amin a verseny szponzorának versenytársa jelenik meg. Célunk, hogy majd ezt a feladatot is a szoftverünk lássa el, amelyet egy önmagát tanító mesterséges intelligenciával szeretnénk elérni.

Pontosan mit kap a szurkoló? Mi az az élmény, amit a Seyu nyújt neki?

Akkor is meg tudja mutatni csapatának szeretetét, támogatását, ha nincs ott az eseményen, és a helyszíneken is egyedi módon tud kommunikálni a kedvenc sportolóinak. Ez nagyon sok embernek fontos. A drukkerek oldaláról a működés egyszerű. Le kell tölteni az ingyenes alkalmazást, szelfit készíteni, üzenetet adni hozzá és posztolni azt a Seyu-n keresztül. Amint ezt a rendszer jóváhagyja, a kép kikerülhet a sporteseményen a ledfalra. A jóváhagyást követően a kép máris bekerül a felhasználó galériájába és már ugrik is fel a lehetőség, hogy azt megossza a közösségi felületeken. Ezek a felvételek nagyon népszerűek, az átlagnál sokkal több interakciót váltanak ki, és itt kanyarodunk vissza a szurkolói exhibicionizmushoz, az emberek örülnek, hogy büszkén, csapatuk színeiben megmutatták magukat és ezzel népszerűségnek örvendenek a szurkolók és barátaik körében.

A Seyu rendszerén keresztül küldött szurkolói üzenetek a ledfalakon a budapesti vívó világbajnokságon.
A Seyu rendszerén keresztül küldött szurkolói üzenetek a ledfalakon a budapesti vívó világbajnokságon.

Mit kap a partner, a verseny szervezője?

Két nagy részre bontanám a dolgot. Az egyik: a közönség szórakoztatását, show-t a sporteseményen. A másik: marketing és kereskedelmi tevékenységek alapját, új marketing csatornát.

Az első nagyon egyszerű: hihetetlenül látványos és feldobja a hangulatot, hogy sok száz, akár több ezer boldog, humoros, jó hangulatú kép jelenik meg a sportpálya mellett. Itt is kiemelem, hogy a rendszer ellenőrzött, nem kerül ki olyan kép, ami negatív, ami rontja az esemény imázsát. Zárójelben jegyzem meg, hogy a sportolókat is feldobja, ha látják, hogy távolról is sokan szurkolnak nekik.

A másik rész, ami akár a verseny előtt már indulhat: a Seyu rendszerével lehetőséget ad PR és marketing tevékenységek végzésére, kommunikációra, loyalty marketing programok építésére, illetve azokba történő bevonásra, sőt konkrét kereskedelmi akciók is indulhatnak innen. A rendszer adott, csak ki kell használni. Ebben még vegyesek a hazai tapasztalataink. Időnként egy-egy nagyobb munka után egyik szemünk még sír, mert tudjuk, hogy sokkal többet vehetett volna ki az együttműködésből a partnerünk. De szerencsére egyre nagyobb figyelmet kap a szervezőktől a közönség szórakoztatás és a benne rejlő marketing lehetőségek kiaknázása.

Minden partner számára egyedivé alakítható a rendszer?

Igen, a megjelenés teljesen személyre szabott, és ez nem csak a vizuális megjelenésre értendő, az természetes. A kívánt arculati elemekkel tudunk megjeleníteni mindent, ennek leginkább csak a technika, az elérhető led felület szab határt. Emellett kereskedelmi szempontból is “partnerre szabható” a rendszer. Az alkalmazáson belül, a helyszíni led felületeken és a közösségi médiában megosztott képeken is meg tudjuk jeleníteni a partner szponzorait, hogy néhány felületet említsünk. Ez óriási piaci előny, hiszen a mi működési költségünk gyakorlatilag a mi felületeinken kitermelhető a klubok, sportesemények számára. Már nagyon pontos és kedvező statisztikáink vannak, amik a szponzori jelenlét hatékonyságát alátámasztják. Egy év alatt több, mint 11.000 szurkolói képet jelenítettünk meg a helyszíneken és a közösségi médiában, ezek összesen 1.353.000 emberhez jutottak el a világhálón keresztül a 77.000 szurkolói aktivitásnak köszönhetően. Ne feledjük, ma Magyarországon kb. 5,7 millió Facebook felhasználó van! A velünk dolgozó márkák és klubok ki tudják használni a sport erejét, azt, hogy itt óriási érzelmi kötődés jelenik meg, ez pedig kiemelkedő aktivitást és konverziós értékeket szül.

Melyek voltak eddig azok a munkák, amelyek jól működtek, amelyekre büszkék?

Ott voltunk nyáron a kajak-kenu és a vívó világbajnokságon is. Az utóbbin nagyon látványos volt a megjelenés, mert a szervezők óriási, 124 méter hosszú és 4 méter magas ledfalat állítottak fel. Az ott megjelent képek a mi rendszerünkben mért átlagosan 320%-kal több aktivitásnál is magasabb számú interakciót váltottak ki. Nagyon jó a kapcsolatunk a debreceni labdarúgó csapattal. Ők aktivak és aktívan használnak minket is. Gyakran találnak ki új akciókat, rendszeresek a “Photo challenge”-ek, és a webshop működésével kapcsolatban van folyamatos, közös projektünk. A Magyar Kézilabda Szövetség által szervezett válogatott és egyéb eseményeken is már rengeteg szurkolónak sikerült örömet szereznünk, sőt, a szövetséggel való rendszeres munkánk gyümölcse volt az, hogy az EHF Női Bajnokok Ligája döntőn a négy döntős együttes szurkolóinak elérhető volt a Seyu szolgáltatása.

Mik a terveik, mik lesznek a következő lépések?

Üzleti alapon működő startup vagyunk, építenünk kell magunkat, a cél a nemzetközi, első lépésként az európai piac. Egyszerűen a nagyobb tőkeerő, több szurkoló, nagyobb fizetőképes kereslet miatt. Már dolgozunk ezen, német, angol, spanyol, olasz futballklubok felé indultunk el. Jelenleg különböző csatornákon 32 csapathoz érünk el, nekik szeretnénk eladni a szolgáltatást. A konkrét cél, hogy idén 3 ország 3 csapatával szerződni tudjunk. Ez jó alapot jelenthet majd a további építkezéshez. Az európai focipiac 2017-ben 25,5 milliárd euro volt, erre a piacra célzunk.

A fentiek miatt a külföldi piacokra más, új kereskedelmi konstrukciókat is kidolgozunk. Például a klubok értékesíteni tudják a szurkolók felé a képek kihelyezését, így a már átlagosan 6 perc hosszabbítási időt is monetizálni tudják a pálya melletti led felületeken. Továbbá, loyalty marketing kampányok keretében tudják megjutalmazni a bérletet vagy új mezt vásárló szurkolóikat.

A honi piac is fontos számunkra, itt a jövőben a sport területén megjelenő brandekkel szeretnénk szorosabban együtt dolgozni, loyalty marketing kampányokkal, félidei közönség játékokkal gazdagítani aktivitásaikat.

Az európai piaci terjeszkedés nyilván drága tevékenység. Hogyan néz ki a startup finanszírozása?

Tavaly a Hiventures kockázati tőkealap egyik kiválasztottjaként kaptunk finanszírozást. Hamarosan a tőkebevonás következő köréhez érünk, a Magvető rendszeren belül további kockázati befektetőktől 1,5 millió eurós befektetés megszerzése a cél, amely segítségével meg tudjuk majd duplázni a csapatunk létszámát és első osztályú üzleti anyagokkal megtölteni a fent említett csapatokhoz vezető kommunikációs csatornáinkat.

Van versenytársuk a piacon?

Direkt versenytársunk, olyan, aki azt nyújtja, mint mi, még nincs. Természetesen nemzetközi szinten nagyon sok és néhány nagyon jó ötlet van a “sport entertainment” területén, de ezek is a versenyeken jelenlevő szurkolókat állítják a középpontba. A távoli szurkolóknak történő élmény adásról még nem láttam más fejlesztést. Ez a pozíció megkönnyíti a piaci terjeszkedést és a finanszírozás megszerzését is. Ha minden a terveink szerint halad, akkor az európai futball piac számára sikeresen közvetlenül megnyitva az ázsiai, dél- és észak-amerikai szurkolók vásárlóerejét, egyenes út vezet majd más sportok és a globális sportgazdaság meghódítása irányába. A filozófia ugyanaz, a rendszerünk, infrastruktúránk alapja már adott, már csak meg kell tölteni az ottani piacokon működő marketingtartalommal.

Forrás: SPORTSMARKETING