21. századi szurkolói élmény a szurkolók legújabb generációjának

századi szurkolói élmény a szurkolók legújabb generációjának, avagy hogyan született meg a top sport klubok számára hatalmas értéket kínáló Seyu szolgáltatása

Időutazás és betekintés a kulisszák mögé: honnan indult és hova tart a Seyu

„A sportbiznisz egyik legígéretesebb startupja” – így jellemzett minket a sportsmarketing.hu szakújságírója az egyik cikkében. “20 startup, amelyre figyelni kell 2020-ban” – hívta fel ránk a német sportvilág figyelmét a Hype Sports Innovation SPOBIS különkiadású magazinjának szerkesztője. Az iparági pozitív visszajelzések mindig fontosak egy cégnek, jelzik hogy jó úton járunk ami egyben újabb erőket mozgósít bennünk.

Az elmúlt két évben folyamatosan azon dolgoztunk, hogy mindig kategóriát lépve, egy széles körben értékteremtő, európai szinten is elismert céggé váljunk.  Minden vállalkozás esetében érdemes néha megállni egy kicsit, és áttekinteni, hogyan honnan indult, és hová tart.

Mérföldkövekből és ambícióból nálunk sincs hiány: ebben a bejegyzésben arról írunk, milyen úton mentünk végig az első szárnypróbálgatásoktól a világeseményeken való szolgáltatásig és hogyan kerültünk a GSIC by Microsoft, Hype Sports Innovation és európai top klubok térképére, hogyan jutottunk el az MVP programozásától a mesterséges intelligencia beépítéséig, és a szolgáltatásunkkal  találkozó több mint 2,6 millió szurkoló szívéig.

A sport és a technológia szerelemgyermeke

Legyen szó a garázscégből kinőtt amerikai techóriásokról, vagy a kis családi vállalkozásként indult, mára európai konglomerátumokká fejlődött vállalatokról, minden sikeres, példamutató cég valamilyen egyedi ötletből született meg. Az első lépések kialakulását nagyban befolyásolja az alapítók szakmai háttere, addigi pályájuk és élettapasztalataik, valamint az ötletet segítő szociális kapcsolataik.

A Seyu esetében sem történt ez másként, az alapító csapatunk minden tagja aktívan sportolt, majd az IT és sportmarketing területén szerzett szaktudást. Ezen szenvedélyeinket akartuk összegyúrni és értéket teremteni belőle sok sok sportszerető embernek. Az ötlet egy futballmeccs alatt jött: a kamera folyamatosan pásztázta a közönséget, akik jókedvűen integettek és mosolyogtak, mert látták magukat a stadionban lévő kijelzőn.

Elgondolkodtunk azon, hogy vajon meg lehetne-e adni ezen embereknek a lehetőséget, hogy saját feltételeik szerint, amikor szeretnének akkor váljanak részesévé a számukra nagy örömet nyújtó sporteseménynek? Hogyan üzenhetnének a nézők bárhonnan egy képpel valós időben a szeretett csapatuknak és a stadionban lévőknek? Létezik erre valamilyen technológia? Ott és akkor született meg a szolgáltatás alapgondolata, amivel azóta is foglalkozunk, és szívünk-lelkünk tesszük bele nap, mint nap, immáron sokad magunkkal, hasonlóan sportszerető kollégák között.

A cél: meccsnapi élményt nyújtani a távolról szurkolóknak is, akik sokszor 99%-t képezik a nézőknek

A megvalósítási folyamatot kutatással kezdtük, hiszen minden megalapozott és jó döntésnek az alapja a célpiac ismerete. A kutatásaink két nagy területen vittük végbe, amelyek közül az egyik bizonyította számunkra, hogy a globális célközönséggel rendelkező kluboknak és szövetségeknek sincs még hasonló válasza arra, hogy hogyan adják meg az élő szurkolás élményét a távoli drukkereknek.

Míg a másik része a kutatásnak azt bizonyította számunkra, hogy óriási tömegekről beszélünk, egy népszerűbb esemény szurkolói körének 95-97%-a otthonról, távolról szorít a csapatért. A legutóbbi foci-vb döntőjét a helyszínen például 78.000 ember láthatta, világszerte viszont, televízión keresztül 1,1 milliárd ember nézte, vagyis a drukkerek 99,9%-a távoli szurkoló volt. Elkezdtük keresni, hogy milyen fan-engagement eszközöket alkalmaztak eddig az ő elérésükre, és rájöttünk, hogy találtunk egy rést a technológiai megoldásokkal egyébként egyre telítettebb globális sportpiacon.

A termékfejlesztés ezen szakaszában alakultak ki a szolgáltatás alapfunkciói, amelynek lényege, hogy egy olyan eszközt adjunk az elhivatott szurkolók kezébe, amivel biztonságos és kontrollált módon, a saját fotóikkal és motiváló üzeneteikkel otthonról is az élő sportesemények szerves részévé válhatnak. Legyenek bárhol a világban, szelfiket készíthetnek, buzdító üzenetet adhatnak hozzájuk és azt posztolni tudják a segítségünkkel a kedvenc csapatuk meccsén a led felületekre.

Több, mint egy jópofa szolgáltatás: elengedhetetlen marketing eszköz a sport kluboknak és a sportban aktív brandeknek

A távoli szurkolók bevonásával azonban még csak a felek egyik részének tettünk értékajánlatot a sportban, azt is meg kellett találnunk, hogy hogyan válik mindez a klubok és brandek számára üzletileg is értékessé. Sportszakmai szempontból jóval többet rejt magában a szurkolók által igen felkapott szolgáltatásunk, mint azt elsőre valaki gondolná.  A közönség szórakoztatási szintjének növelése a sporteseményen, a sok száz, akár több ezer boldog és humoros kép megjelenése a pálya környezetében csak egy a sok hozzáadott érték közül.

A Seyu, mint új marketing csatorna nagyban támogatja az értékesítési folyamatok tökéletesítését is. Lehetőséget ad loyalty marketing programok indítására, sőt, konkrét kereskedelmi akciók is építhetők rá. A képek alapján elemezhető a merchandising sikeressége, a közönség átlagéletkora és szurkolási szokása, mérhetővé válik a klubhoz kötődő buzdító rigmusok népszerűsége is. Ugyanakkor, a szolgáltatásunk egy eszközt is ad a partnereinknek, hogy a szurkolóik által készített tartalmakat – szurkolói képek – a közösségi média oldalaikon is büszkén és biztonságos módon megosszák a nagy világgal. A szurkolói szelfik rendre bizonyítják popularitásukat a partnereink csatornáin, a szurkolók köreiben kiemelkedő mértékű aktivitást generálva, legyen szó bármilyen sportról.